Header Ads

LASTİK İŞARETLERİNİN ANLAMI

Bunları sürücü kapısının üzerindeki etikette veya araç kullanım kitapçığında da bulabilirsiniz.

 205 / 55 Lastik genişliği / Lastik yükseliği  

  • Genişlik (ör. 205) milimetre cinsindendir. İki sayıdan ilki, lastiğin nominal kesit genişliğidir. Lastiğin iç ve dış yanağı arasındaki mesafeyi milimetre cinsinden gösterir. Örneğin 205, lastiğinizin nominal olarak 205 mm genişliğinde olduğu anlamına gelir.
  • En boy oranı (ör. 55) yüzde cinsindendir. Bu, bir lastiğin yanak yüksekliği ile lastiğin genişliği arasındaki orandır. İkinci sayı, lastiğin yanağının yüksekliği ile lastiğin genişliği arasındaki ilişkidir. Bu sayı yüzde olarak ifade edilir. Örneğin 55, lastik sırtının üst kısmı ile jant arasındaki yanak yüksekliğini belirtmekte ve lastik genişliğinin %55 olduğunu göstermektedir. 

                                                                            R 17 Lastik çapı

  • Tip (ör. radyal için R) R harfi, lastiğin iç yapısının radyal olduğunu gösterir.
  • Çap (ör. 17) inç cinsindendir.Harften sonra bir sayı görürsünüz. Örneğimizde: 17. Bu sayı inç cinsinden ifade edilir ve lastiğin takılacak şekilde tasarlandığı tekerleğin çapını gösterir.

91 V Lastik yük endeksi Lastik hız endeksi

  • Yük endeksi (ör.: 91) Bu sayı, tek bir lastik tarafından desteklenebilecek maksimum yüke karşılık gelen bir endekstir.Lastik yük endeksi veya yük endeksi (örneğimizde: 91), tek bir lastik tarafından taşınabilecek maksimum yüke (kg cinsinden) karşılık gelen bir koddur. 
  • Hız endeksi (ör. V) Bu harf, bir lastiğin maksimum yükü taşıyabileceği maksimum hıza karşılık gelen bir endekstir.Lastik hız endeksi (örneğimizde: V), bir lastiğin azami yük taşıyabileceği maksimum hıza karşılık gelen bir koddur.Örneğimizde lastik yük endeksi 91’in maksimum lastik yükü 615 kg’a denk olduğunu görüyoruz.

Ayrıca bazı lastikler XL olarak işaretlenir. Bu, “Ekstra Yük” anlamına gelir. Bu sadece lastiğin aynı boyuttaki standart lastiklerden daha ağır yük taşıyabilecek şekilde güçlendirildiği anlamına gelir. Bu tip lastik genellikle örneğin SUV gibi daha ağır taşıtlarda kullanılır. P: Binek Araç  LT: Kamyonet C : Ticari araç van lastiği  XL, HL veya Güçlendirilmiş: Boyutlarına göre normalden daha yüksek yük kapasitesine sahip lastikler. Bu tür lastikler muadilleriyle değiştirilmelidir (örnek: bir HL lastiği başka bir HL lastikle değiştirilebilir)  T: Geçici (yedek lastik)

Örneğin, lastik hız endeksi V ise, taşıyabileceği maksimum hız saatte 149 mil (240 km/sa) olacaktır.




Tubeless

Lastiğinizin yanağındaki "Tubeless” (iç lastikli) ifadesi, lastiğinizin bir iç lastiğe gereksinim duymadığını gösterir. Bazı tekerlekler için bazen bir iç lastiğin (şambrel) gerekli olduğunu unutmayın, ancak bu gibi durumlarda şambrel ve lastiğin uyumlu olup olmadığını değerlendirmek gerekir.Aksine, "Tube type" (iç lastikli) ibaresi lastiğe şambrel (iç lastik) takılması gerektiğini gösterir. Peki avantajı nedir? İç lastiksiz lastikler daha hafiftir, daha fazla yakıt tasarrufu sağlar ve kullanım sırasında şambrele gelebilecek hasarlar nedeniyle genellikle daha güvenilirdir.


Lastik basıncı nasıl okunur?

Lastiğin yanağında, lastiğin azami yükünü ve basıncını gösteren işaretler (MAXLOAD ve MAX PRESS gibi) bulunur. Ancak bunlar, aracınız için gerekli yük ve basınç değerleri olmayabilir.

Lastiklerinizin aracınızda doğru performans gösterdiğinden emin olmak için, araç üreticiniz tarafından önerilen lastik şişirme basıncına uymanız gerekir. Bu bilgileri normal şartlarda kullanıcı el kitabında veya sürücü kapısında ya da yakıt deposu kapağının üzerindeki etikette bulabilirsiniz.


Lastik tarih kodu

Lastik tarih kodu 4714'ü göstermektedir, bu da lastiğin 2014 yılının 47. haftasında üretildiği anlamına gelir.Lastiğin kullanım ömrünün sonuna gelindiğinde ise tek gösterge lastiğin aşınıp aşınmadığıdır. Bu, lastik aşınma göstergesi yardımıyla ölçülebilir. Lastiğinizin üzerindeki sırt deseni lastik aşınma göstergesiyle aynı seviyeye geldiğinde lastik, minimum diş derinliği seviyesine ulaşmış demektir.

Hiç yorum yok

Tema resimleri kelvinjay tarafından tasarlanmıştır. Blogger tarafından desteklenmektedir.